HAWE viert 65-jarig jubileum

HAWE viert vol trots haar 65-jarige jubileum als pionier in de wereld van mobiele teeltsystemen. Sinds 1958 heeft HAWE zich toegewijd aan het transformeren van de interne logistiek in kassen en heeft het de sector voortdurend vernieuwd en uitgedaagd.

Het begon in 1958 met het zetten van de eerste stappen om de interne logistiek in kassen te verbeteren. Het concept was eenvoudig maar revolutionair: het werk moest naar de mensen komen, niet andersom. Dit leidde al snel tot de introductie van de allereerste containertafels voor kassen.

Een van de goede aspecten van HAWE's verhaal is de nauwe samenwerking met kwekers. Kwekers daagden het bedrijf uit om innovatieve oplossingen te ontwikkelen door voortdurend met vragen en ideeën te komen. De samenwerkingen leidde tot mooie vernieuwende oplossingen in de sector.

Begin jaren '70 waagde HAWE de sprong naar het internationale toneel door de export van de allereerste elektro-lorrie naar het buitenland, met Duitsland als pioniersmarkt. Dit moment opende deuren naar nieuwe markten en kansen, waardoor HAWE's invloed buiten de nationale grenzen groeide. Het jaar 1975 realiseerde HAWE haar eerste grootschalige project. Dit bewees dat HAWE klaar was om complexe logistieke uitdagingen succesvol aan te gaan en versterkte de reputatie als betrouwbare partner in de branche.

De jaren '80 kwamen er een aantal technologische innovaties voorbij. HAWE werd een pionier in de ontwikkeling van geïntegreerde mobiele logistieke systemen door klassieke relaisschakelingen te vervangen door PLC's. Hierdoor ontstonden efficiëntere en flexibelere systemen die aan de snel veranderende behoeften van klanten konden voldoen. In 1985 zetten HAWE opnieuw een belangrijke stap voorwaarts door kunststof bodems te produceren met een eigen vacuümvormmachine, vandaag de dag bekend als eb- en vloedsysteem. Naast deze twee ontwikkelingen werd ook het meerlagen teeltsysteem (MLS) geïntroduceerd. Een systeem waarbij efficiënt met licht, water, energie en ruimte wordt omgegaan.

Het jaar 1994 bracht baanbrekende innovaties naar de bollenteelt met mobiele toepassingen, waardoor telers meer flexibiliteit kregen in hun teeltmethoden en tegelijkertijd de productiviteit werd verhoogd. In 2004 zette HAWE opnieuw een belangrijke stap voorwaarts door snijbloementeelt mobiel te maken met gotensystemen, waardoor ook bloementelers hun productieprocessen konden optimaliseren.

HAWE
Sindsdien heeft HAWE zich ontwikkeld tot de architect van slimme teeltsystemen, met een sterke focus op mobiele gotensystemen en mobiele containersystemen. Beide systemen zijn veelzijdig en geschikt voor diverse teeltsoorten in zowel de voedings- als de sierteeltsector.

HAWE is toegewijd aan het helpen van telers bij uitdagingen op het gebied van klimaatbeheersing, waterschaarste, arbeidskosten, energiekosten en verkoop. Daarnaast zorgen de systemen voor een optimale plantdichtheid, efficiënt ruimtegebruik, een sterker gewas en nauwkeurige controle over de klimatologische omstandigheden. Onze systemen zijn modulair en kunnen worden uitgebreid en aangepast aan de groei van elk project. Dit concept, dat "Moving Growth" wordt genoemd, symboliseert dat de systemen meegroeien met de organisatie, zowel nu als in de toekomst.

KUBO Group
Sinds 2022 maakt HAWE deel uit van de KUBO Group, een bedrijf met bijna 80 jaar ervaring in de glastuinbouw. Eerder in 2022 nam KUBO Peter Dekker Installaties over en later volgde SDF Horti Software.